torsdag 24 oktober 2013

Norra Skånes bokklubb: Systrar och bröder

Nu ikväll bokcirklar jag tillsammans med Bokklubben på NorraSkåne.se. Boken på tapeten är Systrar och bröder av Maria Sveland. Så här skrev jag om boken efter avslutad läsning.

~ OBS! Kan vara lite spoiler om man inte läst boken. ~

"Men hu, vilken jobbig bok att läsa! Nu menar jag inte tungläst som jag ibland tyckte Aldermanns arvinge var. Maria Svelands bok är tvärtom inte svårforcerad alls, utan flyter på med ett lätt och vardagsnära språk. Nej, jag menar jobbigt som i känslomässigt jobbig. Att ”bevittna” de här tre syskonen, som på olika sätt lever ganska destruktiva liv. Så olyckliga de är - var och en på sitt eget sätt. Nora som gömmer sig bakom utanpåverket av det till synes perfekta familjelivet. Per som missbrukar både det enda och det andra. Hedda med sitt märklig sätt att fly undan livet genom att sova bort dagarna. Sättet att skriva och beskriva deras liv så att man hela tiden känner att nu, nu går det åt skogen! Jag får lite samma känsla när jag läser den här boken som jag fick när jag läste Ur vulkanens mun av Helena von Zweigbergk. Någon annan som tänkte på den?
Jag har läst många böcker om olycklig barndom och föräldrar som inte tar sitt ansvar och blir ofta berörd. Det är svårt att värja sig mot ett sådant tema. Jag blir berörd även här. Svelands berättelse är naken och ful. Inte mycket förskönas. Jag är svag för lyckliga slut. Här är det kanske semi-lyckligt, men kan ändå inte hjälpa att det känns lite för bra, lite för snabbt. Men det kanske bara är jag?"

Vad de andra tycker kan du läsa här.

Maria Sveland kan man lyssna på nu på lördag den 26 oktober på Bokens dag i Hässleholm.

Jag har tidigare läst Bitterfittan av samma författare.

Systrar & bröder
Författare: Maria Sveland
ISBN: 9789113044781
Förlag: Norstedt (2013)
Finns t.ex. hos Bokus eller Adlibris

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar