söndag 28 december 2014

Önskemånglarens dotter (del 1 och 2)

Jag fick den andra delen i Laini Taylors serie
som rec.ex från Bazar förlag (tack!), men insåg snabbt att jag var tvungen att skaffa första delen också.

Jag slukade både Mörk ängel och Blod och stjärnstoft i ett nafs! De var verkligen spännande! Den värld med änglar och monster som författaren skapat är fascinerande och det finns inga tydliga gränser för vem som är ond eller god - det finns inget enkelt svar på vad som är svart eller vitt.

Berättelsen börjar i Prag där Karou studerar konst till vardags, men försvinner iväg på mystiska ärenden åt sin fosterfar Brimstone. Han har förmågan att öppna portaler in till andra tider och länder. Karou vet ännu inte om alla de världar som finns, men när hon möter ängeln Akiva på ett av sina uppdrag börjar hon så småningom förstå att det finns mer än vad hennes fosterfar vill berätta.

Det är magiska och skrämmande världar som öppnar sig för Karou och hon lär sig långsamt mer och mer om sin egen bakgrund - som alltid varit ett mysterium för henne.

Jag vill inte berätta för mycket om handlingen och de fantastiska varelser som Karou möter. En stor del av behållningen med läsningen är att få upptäcka allt samtidigt som Karou.

Men om man gillar mytiska berättelser, ond bråd död, omöjlig kärlek och starka känslor så blir man garanterat inte besviken. Längtar efter sista delen!


Mörk ängel
Författare: Laini Taylor
Förlag: Bazar (cop. 2014)
ISBN: 9789170284120
Finns t.ex. hos Bokus eller Adlibris

Blod & stjärnstoft
Författare: Laini Taylor
Förlag: Bazar (2014)
ISBN: 9789170282812
Finns t.ex. hos Bokus eller Adlibris

6 kommentarer:

  1. Jag kämpar med ettan fortfarande.

    SvaraRadera
  2. Jag kanske skulle ge ettan ett nytt försök! Jag gillade men blev tvungen att lämna tillbaka till biblioteket...

    SvaraRadera
  3. Jag lyssnade på dem på engelska. Det gick fort att komma in i dem då.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kan tänka mig att de fungerar bra att lyssna på.

      Radera