onsdag 29 juli 2015

Allt det där jag sa till dig var sant

Det är ju egentligen ganska konstigt att börja läsa en bok som man inte tror att man kommer tycka om, men nu var det en kategori på min sommarbingobricka. Jag valde Allt det där jag sa till dig var sant av Amanda Svensson, för jag gillade inte hennes bok Hello Dolly och kände mig därför lite skeptisk till denna också.

Den handlar om en ung kvinna som flyttar in på en folkhögskola för att studera på det estetiska programmet. Redan på vägen dit träffar hon en man som hon ganska snart inleder ett förhållande med. Ett ojämställt och destruktivt förhållande. Samtidigt lever hon typiskt studentliv med fester och hångel och hon lär också känna den vilda och intressanta Ilse. Hon slits mellan de båda starka personligheter och jobbar på att hitta vem hon själv är mitt i allt detta.

Om jag ogillade boken? Nja, det gjorde jag väl inte, men det blev heller inte någon favorit. Jag har lite svårt att komma överens med författarens berättarstil som känns omväxlande barnslig och omväxlande pretentiös, men där emellan glimtar berättelsen till och fångar mitt intresse. Relationen till mannen är obehaglig och helt obegriplig, men det är den på många sätt för huvudpersonen också, så det är inte problemet. Kanske är det en känsla av poserande, som gör att berättelsen skyms för mig. Synd.

Jag kryssade "That you think you will dislike" på min sommarbingobricka.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar