måndag 27 juli 2015

Wolf Hall

Ja, den här boken är lite att bita i!
Jag har alltid varit fascinerad av Tudor-familjen (dem och den ryska tsarfamiljen av någon anledning) och har läst flera böcker om det - både skönlitterära och lite mer i fackboksstil. Så självklart ville jag läsa Wolf Hall av Hilary Mantel. Det är ett smart drag av författaren att välja Thomas Cromwell som huvudperson för - förutom att han är en intressant person - det ger lite nya perspektiv på en berättelse som redan berättats många gånger och ger dessutom en "utifrån"-blick som är uppfriskande.

Jag får erkänna att jag fick slita med boken. Den är ordrik och inte minst enormt karaktärsrik - mycket folk att håll ordning på! Författaren har utan tvivel gjort ett enormt arbete med bakgrundsforskning och det hela är mycket kompetent skildrat vad jag kan bedöma med min lilla erfarenhet. Det är en smula långrandigt emellanåt, men alltid bra!
Jag glad över att ha den här läsupplevelsen, men ska dock pausa lite innan jag ger mig på fortsättningen.

Självklart har jag även följt BBC-filmatiseringen med samma namn, för vem är jag att motstå ett kostymdrama ;)

Jag kryssade "About royalty (fiction or non)" på min sommarbingobricka.

2 kommentarer:

  1. Jag tänkte att jag skulle göra det lätt för mig och se tv-serien, men usch! Den här delen av historien intresserar mig verkligen inte tillräckligt för att orka läsa vare sig boken eller se serien. Kanske måste man ha lite förkunskaper för att riktigt hänga med.

    SvaraRadera