fredag 6 november 2015

Djupa ro

Det här var en av de böcker jag trodde skulle bli nominerad till Augustpriset och det utan att ens ha läst den!
Nu när jag har läst den så undrar jag verkligen varför den inte blev det.

Djupa Ro av Lisa Bjärbo är en av de sorgligaste böckerna jag har läst i år, men det är också en varm och finstämd berättelse om vänskap.

De brukade vara fem, men nu är det en tom plats bland dem. Det var inte länge sedan Jonathan hittades livlös på badplatsen Djupa Ro. Vännerna vänder hem till den lilla småländska orten, där de vuxit upp tillsammans, för att gå på hans begravning. Och för att försöka förstå. Det sägs att Jonathan fastnade under bryggan och kom inte loss. Varför skulle han bada? Ensam? Mitt i natten?
Hur kan de veta så lite om Jonathan, om varandra, när de tillbringat så mycket tid, så många år, tillsammans?

Dagarna fram till begravningen blir svåra. David, Tove, Ludde och Paula sörjer Jonathan, var och en på sitt sätt. Men det blir också ett tillfälle att stanna upp och tänka över vad som är viktigt. Kanske är det först nu som de kan vara riktigt ärliga mot varandra.

Jag tycker riktigt mycket om karaktärerna i den här boken och den vemodiga stämningen som författaren skapat. En riktigt stark berättelse om vänskap, familj, kärlek och sorg. En av året bästa!
Läs den, men ladda upp med näsdukar.

Djupa Ro
Författare: Lisa Bjärbo
Förlag: Rabén & Sjögren (2015)
ISBN: 9789129696387
Finns t.ex. hos Bokus eller Adlibris

4 kommentarer:

  1. Åh, låter som en riktigt stark och bra läsupplevelse. Ska verkligen skaffa denna.
    Gillar verkligen ditt bloggcitat btw. "I have always imagined that Paradise will be a kind of library. Så sant! :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det var det verkligen.
      Kul att du hittade hit :)

      Radera
  2. Den här vill jag läsa! Ibland är det där med nomineringar verkligen helt obegripligt..

    SvaraRadera