torsdag 19 november 2015

Noveller i november: Kaddish - historietter (och en utlottning!)

Jag har åkt omkring med den här boken i min handväska den här veckan. Kaddish - historietter av Henry Bronett är perfekt att läsa när kortpendlar som jag gör. På sträckan Lund-Malmö (eller tvärtom) är det precis lagom att läsa en av de korta berättelserna.

I den här boken skriver Henry Bronett varmhjärtade porträtt av olika människor. Den gemensamma nämnaren i berättelserna är sökandet efter identitet och sammanhang. Det handlar om förnekelse, sorg, längtan, tro, judendom, historia, bekräftelse och kärlek.

Jag tyckte att det här var fin och tänkvärd läsning. Stämningen i berättelserna är vemodig, men på samma gång hoppfull. De berättelser och personer som stannar kvar mest hos mig är Benjamin i titelnovellen Kaddish, den lille pojken i Barkbåtar och den åldrade mannen i Gryning.

Blir du nyfiken på den här boken? Då har du tur, för jag har två signerade exemplar från förlaget Langenskiöld att lotta ut här på bloggen!

Lämna bara en kommentar (glöm inte att ange e-postadress) senast på söndag (22/11) så är du med i utlottningen. Jag drar vinnarna efter klockan nio.

Update: Grattis Christina och Bloggbohemen som får varsitt signerat ex av boken!


Kaddish : historietter
Författare: Henry Bronett
Förlag: Langenskiöld (2015)
ISBN: 9789187007842
Finns t.ex. hos Bokus eller Adlibris

4 kommentarer:

  1. Hej! Västmanländskans Bokblogg - en trevlig bekantskap! Jag vill ha den här boken i MIN handväska! Du skriver så inspirerande om "Kaddish: historietter" att jag genast skriver, vill vara med i utlottningen. Min e-postadress är: christina.nonson@gmail.com

    SvaraRadera
  2. Jag är gärna med och tävlar!
    bloggbohemen[snabel-a]gmail.com

    SvaraRadera