torsdag 26 november 2015

Kvinnoalfabetet bokstaven J

Men oj! Enligt O:s kvinnoalfabete är redan framme vid bokstaven O. Själv är jag kvar här och skvalpar på J.

Men bättre sent än aldrig. Fyra frågor som vanligt.

1. Nämn en favoritförfattare med för- eller efternamn på J.
Här klämmer jag till med Joyce Carol Oates. Jag gillar inta allt hon har skrivit, men det jag gillar av henne gillar jag jättejättemycket. Bäst är Dödgrävarens dotter.

2. Det finns ju annan kultur än böcker. Vilka kvinna med för- eller efternamn på J vill du lyfta fram som är kulturell, men inte just författare?
Skådespelerskan Judi Dench tycker jag riktigt bra.

3. Berätta om en kvinna med för- eller efternamn på J som du beundrar. Det kan vara en känd eller okänd kvinna, död eller levande inom vilket område som helst. Motivera gärna ditt svar.
Jag gillar Johanna Koljonen. Hon verkar smart, påläst och roligt.

4. Vilken kvinna med för- eller efternamn på J är du nyfiken på, men ännu inte upptäckt?
Jag har iofs precis läst När hundarna kommer av tvåfaldiga Augustprisvinnaren Jessica Schiefauer och är sugen på att läsa Pojkarna som jag har här hemma i hyllan.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar