tisdag 3 november 2015

Röta

Så tar jag över stafettpinnen från Sagan om Sagorna i bloggstafetten om boken Röta av Siri Pettersen. Det är den andra delen i serien Korpvingarna och jag har tidigare läst och bloggat om Odinsbarn som är del ett. Jag har också tjatat enormt mycket i alla möjliga och omöjliga sammanhang om hur bra den första boken var, så förväntningarna var så klart stora inför läsningen av fortsättningen. Jag blev inte besviken!

Jag blev inte heller besviken när jag på Bokmässan hade tillfälle att lyssna till och prata lite med författaren Siri Pettersen på ett fantasymingel som anordnades av Kulturkollo. Författaren var härlig! Fräck, rolig och spännande att lyssna till. Jag passade så klart också på att få mitt ex av Röta signerat.

Ja, men till boken då. Det känns nästan omöjligt att blogga om den här boken utan att avslöja saker ur handlingen som spoilrar för den som inte läst den, men jag gör ett försök.

Hirka begav sig till människornas värld i hopp om att hindra de blinda från att invadera Ymslandet. Hon hamnar i det nutida London och det blir en chock. Inget är som det hon är van vid och hon förfasas över hur människorna behandlar naturen, varandra och sig själva. Hon får också uppleva svårigheterna med att vara papperslös i det moderna samhället. Hon finner tillfällig frist i en kyrka, men snart står det klar att hon lika lite kan gömma sig från sitt ursprung i människovärlden som i Ymslandet.

Rime är kvar i Ymslandet, men förstår snart att Hirkas offer inte kommer att rädda dem ifrån de blinda. Han är förtvivlad och förvirrad och håller på att tappa kontrollen över allt. Det enda han vill är att skydda Hirka och han måste på något sätt nå henne trots att passagen mellan världarna är stängd.

I början av läsningen hade jag svårt att komma överens med Hirka i den moderna miljön. Jag hade inte alls förväntat mig att den människovärld hon hamnade i skulle vara nutid. Men det gör så klart kontrasterna större och ger författaren möjlighet att göra kommentarer om företeelse i vår tid på ett sätt som jag efter en stunds läsning börjar uppskatta.

Annars är tempot lika högt som i Odinsbarn och det är ett väldigt läsdriv i berättelsen. Det är också en intressant skildring av lojalitet och blodsband. Vem kan man lita på? Måste man alltid definieras av sitt ursprung? Blod är viktigt på många sätt i den här boken. Jag gillar också hur Siri Pettersen kombinerar olika myter och lägger till sin egen "touch" på dem.

Kanske skulle man kunna säga något om att Hirka och Rime inte utvecklas jättemycket som karaktärer, men på det stora hela så slukar jag detta med hull och hår. För mig är Röta riktigt spännande läsning. Nu överväger jag allvarligt om jag fixar att läsa nästa del på norska ...

Nästa inlägg i stafetten kommer imorgon hos Boktokig. Missa inte det!
Hela deltagarlistan finns här.


Röta
Författare: Siri Pettersen
Förlag: B. Wahlström (2015)
ISBN: 9789132166198
Finns t.ex. hos Bokus eller Adlibris

2 kommentarer:

  1. Åh jag köpte den också på bokmässan men har inte läst den än. Vill inte riktigt än, för sen tar den ju slut. :)

    SvaraRadera
  2. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

    SvaraRadera