måndag 13 juni 2016

En gud i spillror

En gud i spillror av Kate Atkinson är inte en uppföljare utan snarare en systerroman till Liv efter liv.

Ursula som huvudperson i förra boken finns med här också, men nu handlar berättelsen om hennes bror.

Teddy Todd är RAF-pilot under andra världskriget, trots att han egentligen är en ganska könslig själ som helst ville bli poet. Kriget tar dock ingen hänsyn till det. Han blir dessutom en väldigt bra pilot och överlever mot alla odds. Krigets fasor lämnar dock honom aldrig trots att han blir både make, far och morfar. Han kämpar för att förstå sin omvärld och tänker ofta tillbaka på kriget, de män han stred tillsammans med och grubblar över varför just han överlevde.

Kate Atkinson är en skickligt berättare som blandar perspektiv och grepp och avslutar det hela med en rejäl tvist. Jag är riktigt imponerad av hennes förmåga att bygga upp berättelser. Hennes böcker är kanske inte alltid så lätta att läsa, men ger man dem tid så blir man riktigt belönad.

Jag kryssade "With a child on the cover" på min sommarbingobricka.

En gud i spillror
Författare: Kate Atkinson
Förlag: Massolit Förlag (2016)
ISBN: 9789176790045
Finns t.ex. hos Bokus eller Adlibris

4 kommentarer:

  1. Härligt att den blev bra till slut. Älskar hennes böcker och denna har jag inte läst ännu.

    SvaraRadera
  2. Jag har rekommenderat hennes två senaste böcker till typ alla jag känner - tycker de är så intressanta!

    SvaraRadera