onsdag 31 augusti 2016

En syster i mitt hus

Vi har under ett par veckor diskuterat boken En syster i mitt hus av Linda Olsson i FB-gruppen Kulturkollo läser och den diskussionen tajmades in snyggt med författarens deltagande på Sigtuna litteraturfestival där det också hölls en livebokcirkel.

Boken är den ganska lågmälda berättelsen om två systrar som inte talat med varandra på många år. Efter moderns död bjuder den äldre systern in den yngre till sitt hus i Spanien. Hon ångrar sig på en gång, men kan inte säga nej när lillasystern hörsammar erbjudandet.

Väl under samma tak igen närmar de sig trevande varandra och vi får genom deras samtal veta varför det tappat kontakten och det svåra i att återknyta den. Båda bär på stor sorg, men också väldigt olika bilder av den händelse som splittrat dem.

Många i bokcirkeln tyckte mycket om boken och hittade flera djup i den. Jag tillhörde dem som ställde mig lite svalare. Jag hade inget emot berättelsen och bitvis blev jag lite berörd, men kom aldrig riktigt, riktigt nära huvudpersonerna. Det var något svalt och lite distanserat över hela berättelsen som gjorde att den inte riktigt gick på djupet hos mig. Tyvärr. Annars brukar jag tycka om Linda Olssons böcker. Jag har tidigare läst Nu vill jag sjunga dig milda sånger, Sonat till Miriam och Det goda inom dig av samma författare.

Men flera i bokcirkeln uppskattade den som sagt mycket, så ge den en chans och läs gärna min Kulturkollokollega Annas fina intervju med Linda Olsson där de pratar om boken.

En syster i mitt hus
Författare: Linda Olsson
Förlag: Bromberg (2016)
ISBN: 9789173377263
Finns t.ex. hos Bokus eller Adlibris

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar