tisdag 9 augusti 2016

Marly's Ghost

Jag tycker riktigt mycket om David Levithans böcker, så självklart ville jag läsa Marly's Ghost. Det är en variant på Charles Dickens A Christmas Carol, men den här utspelas kring alla hjärtans dag.
När Bens flickvän Marly dör i cancer ger han upp alla tankar på kärlek i sitt liv igen. Han missunnar dessutom alla andra att vara kärlek är alltså en riktigt snål och missunnsam Scrooge-typ.
Precis som väntat besöks sedan Ben av spöken som visar honom olika scener för att få honom att ändra sig.

Det här är inte dåligt, men bjuder ju inte på särskilt många överraskningar. En liten stunds underhållning bjöd boken ändå på och Levithan är alltid Levithan. I hans böcker finns alltid kärlekspar som är utanför normen och de är alltid en väldigt naturligt del av berättelsen. Det gillar jag.

(Jag kryssade "With only words on the cover" på min sommarbingobricka.)

Marly's ghost
Författare: David Levithan
Förlag: Speak (2007)
ISBN: 9780142409121
Finns t.ex. hos Bokus eller Adlibris

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar