fredag 26 augusti 2016

Mat och kärlek i Minnesota

Rec.ex. från Printz - tack!
Mat och kärlek i Minnesota av J. Ryan Stradal är en finurligt berättad bok som presenterar huvudpersonen Eva genom ögonen på olika personer.

Nedslagen är kronologiska och vi får först "se" Eva genom ögonen på fadern Lars Thorvald som ensam uppfostrar sin nyfödda dotter och redan innan hon får äta fast föda försöker dela med sig av sin kärlek till matlagning till dottern. Tyvärr går han bort hastigt innan han fört över sin kunskap, men kärleken till mat finns i Evas blod och hon växer upp med det som sitt stora intresse.

Vi får träffa henne som barn då experimenterar med heta chilifrukter. Vi träffar henne som alternativ tonåring som lyckas ta sig in i fina restaurangköken. Vi får följa henne steg för steg i utvecklingen till en mästerkock - och kanske ännu mer intressant - vi får följa hur hon kommer in och påverkar olika personer i deras liv. Eva-karaktären i sig är lite flyktig, på samma gång är helt central, men glider också in och ut ur berättelsen. Det är ett kul och liten annorlunda berättargrepp.

Mat och kärlek i Minnesota är en varm och charmig berättelse med mycket doft och smak.

(Jag kryssade "With food as the theme" på min sommarbingobricka.)

Mat och kärlek i Minnesota
Författare: J Ryan Stradal
Förlag: Printz (2016)
ISBN: 9789188261120
Finns t.ex. hos Bokus eller Adlibris

2 kommentarer:

  1. Den här lockar mig och alltså, när jag ser ordet "kronologisk" så vill jag bara gråta av glädje. Inga böcker skrivs i kronologisk ordning längre :(

    SvaraRadera