måndag 8 augusti 2016

Jetlag

Rec.ex. från författaren - tack!
Jetlag av Bobbi A Sand släpptes i söndags i samband med Malmö Pride. Det är en roman om att slitas mellan sina drömmar och att passa in i normen.

"Alla människor har sina hemligheter. En del handlar om sex. Andra handlar om skuld. Några handlar om saker man vill göra, men inte vågar. Vi slits mellan våra hemliga drömmar och vår önskan om att passa in. Att gå emot normen är som att hamna utanför tiden. Som att ha ständig jetlag och aldrig kunna sova ikapp."

Jag tycker riktigt mycket om den här boken!

Jag gillar Jonna som levt i en stabilt parförhållande i många år, men som börjar längta efter förälskelse och att få upptäcka en annan kropp för första gången. Samtidigt älskar hon sin man och vill inte lämna honom. Ska hon våga be honom om ett öppet förhållande?

Jag tycker om Adrian, den coola rocksångaren som känner att han inte orkar leva upp till myten om sig själv. När han drabbas av en svår sjukdom sätts hans karriär på paus och han får allt för mycket tid över till att grubbla på varför saker blivit som de blivit.

Jag är svag för Mika som är så vilsen, så olycklig. Han är exotisk som en animékaraktär. Han är udda och skör. En person med stort behov av att få komma till ro i sig själv, visa vem han är innerst inne, men han vet inte hur och inte vad det är han söker.

De här tre personerna rör sig i närheten av varandra i Malmös innerstad. De springer på varandra på uteställen, skapar sköra relationer och hjälper varandra på ett sätt även om de inte alltid är medvetna om det.

Jag tycker om hur författaren tecknar dessa personer och personer i deras omgivning. Det är kul att läsa en bok där jag känner till många av platserna även om Malmö inte är "min" stad. Jag också gillar hur hon väljer oväntade mötesplatser - som den lilla sexbutiken Silver & Salt. Jag gillar att hon öppnar upp för frågeställningar kring normer, sexualitet och identitet. Jag gillar väldigt mycket att hon gör det utan att döma och utan att leverera några färdiga, tillrättalagda lösningar. Det är befriande!

Det här är en bra bok, en viktig bok och jag hoppas att den hittar många läsare.

Jag har tidigare läst Stella betyder stjärna och Tatuerade tårar av samma författare.

Jetlag
Författare: Bobbi A Sand
Förlag: Transcenders Media (2016)
ISBN: 9789198283907
Finns t.ex. hos Bokus eller Adlibris

6 kommentarer: