måndag 16 juli 2018

Inuti huvudet är jag kul

Inuti huvudet är jag kul av Lisa Bjärbo handlar om Liv och vad som händer när hon flyttar från Söder i Stockholm till ett hus med rejält renoveringsbehov mitt ute i skogen i Småland. Livs överpeppade pappa tycker att huset har världens potential och han ser fram emot att de ska få en nystart.

Liv däremot är fullständigt skräckslagen. För henne innebär flytten att hon ska börja på en ny skola i en ny stad - med nya klasskamrater. Det där med att träffa nya människor kan vara lite småjobbigt för det mesta, men för Liv är det fullständigt skräckinjagande!

Hon har alltid varit blyg, men i detta nya sammanhang blir hon paralyserad och får tunghäfta. Och inte bara lite - hon får faktiskt nästan inte fram ett enda ord när hennes nya klasskamrater pratar med henne. Hon försöker ligga lågt och försvinna in i mängden, men snart ställs hon inför det mest fasansfulla av allt - grupparbete! Och muntlig redovisning! Liv får total panik ...

Författaren beskriver på ett oerhört varmt och kärleksfullt sätt Liv och hennes upplevelser. Vi får ur hennes perspektiv uppleva hur obehagliga helt vardagliga situationer kan var för en person som är extremt blyg kan vara. Till exempel hur det är att, på en liten ort där alla känner alla, gå in i en buss full med människor som alla tittar upp och betraktar den nya passagerare. Hur jobbigt det är att gå in i skolans matsal och inte ha någon man känner att sätta sig tillsammans med. Och hur rädslan sätter hinder i vägen för att visa de personer som man faktiskt skulle tänka sig att vara vän med vem man verkligen är.

Här finns också en väldigt fin skildring av relationen mellan Liv och hennes pappa. De två är ganska olika, men förenas i sorgen efter Livs mamma som dog i en olycka när Liv var liten. Sedan dess har det varit de två och även om de inte alltid når fram till varandra finns det mycket kärlek dem emellan.

Jag har tidigare läst Djupa ro av samma författare och jag uppskattar verkligen Lisa Bjärbos förmåga att skildra unga människor i situationer som är svåra. Hon gör det "på allvar" och med värme och respekt. Det är omöjligt att inte tycka om Liv och den här boken. Jag rekommenderar den varmt!

Idag konfererar några av mina Kulturkollo-kollegor om den här boken inne på bloggen - välkommen in dit för att läsa med (men varning för ev. spoilers om du inte har läst boken).

Inuti huvudet är jag kul
Författare: Lisa Bjärbo
Förlag: Rabén & Sjögren (2018)
ISBN: 9789129707014
Finns t.ex. hos Bokus eller Adlibris

1 kommentar: