måndag 20 juni 2022

Sommarlovsboktips 8: Fallvind

Ny vecka och nytt tema på boktipsen. Denna vecka är det "spänning" som gäller.

Mitt första tips är min senast utlästa kriminalroman - Fallvind av Maria Adolfssons. Det är den femte delen i hennes "Doggerland"-serie och jag uppskattar alltid att få återvända till hennes fiktiva ö.

I den här boken är huvudpersonen Karen Eiken Hornby föräldraledig från sitt arbete som kriminalpolis, men blir indragen i ett fall där två ungdomar i tjugoårsåldern dör under mystiska omständigheter kort efter varandra. Hon bryter föräldraledighet och försöker balansera familjeliv och covidpandemi samtidigt som ett intensivt utredningsarbete pågår. Polisen får snart anledning att tro att det kan bli fler offer om de inte skyndar sig.

Jag gillar som sagt den här serien och jag tror att det dels beror på miljö och dels på huvudpersonen som jag tycker porträtteras på ett så bra sätt. Hon är väldigt mänsklig och författaren är inte rädd för att visa hennes mindre smickrande sidor också, utan att för den skull göra sin huvudkaraktär till en stereotyp. Ja, och spännande är det förstås också!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar