måndag 15 juni 2015

Låt mig ta din hand

Tove Alsterdal är en ny författare för mig, men jag är glad över att ha stiftar bekantskap med henne. Låt mig ta din hand är inte en deckare i ordets rätta bemärkelse, även om den fick pris för årets bästa kriminalroman 2014. Det är lika mycket en relationsroman, med systrarna Helene och Charlie i fokus - ja, fast boken börjar med att Charlie störtar ner från en balkong och dör.

Helene dras motvilligt in i Charlies värld igen. En värld som hon både avundats och föraktat. Systrarna har inte haft mycket kontakt se senaste åren och deras familjeförhållanden var knappast de bästa under uppväxten. En far som var alldeles för glad i flaskan och en mor som lämnade familjen tidigt och som aldrig hördes av igen.

Allt detta har Helene försökt komma bort ifrån i hela sitt vuxna liv - men nu kommer det vällande över henne igen.

När Charlies granne antyder att fallet från balkongen inte var en olycka och ett vittne berättar att hon inte gick hem ensam kvällen då hon dog, börjar Helene göra efterforskningar. Och alla ledtrådar verkar leda till Argentina och deras försvunna mamma.

Jag tyckte riktigt mycket om den här boken - inte minst de delar som utspelas i Argentina på 70-talet. Här får jag mig en skrämmande historielektion.

Låt mig ta din hand är inte en "lätt" underhållningsdeckare, utan ett bra och mörkt familjedrama.

Jag kryssade "A Prize Winner" på min sommarbingobricka.

2 kommentarer:

  1. Kanske skulle läsa den där boken, inte minst för att jag har en bekant som varit utsatt för regimen i Argentina och hen har hemska minnen och upplevelser därifrån.

    SvaraRadera