tisdag 24 oktober 2017

Augustprisnomineringarna

Lite sent på bollen, men jag vill så klart också kommentera årets Augustprisnomineringar. Som alltid är jag usel på att förutsäga nomineringar och ofta har jag inte ens läst särskilt många av de som nomineras och så blev det i år också. Där fanns till och med titlar som jag inte ens hör talas om. Av de skönlitterära böckerna har jag bara läst  Johannes Anyurus bok. Det var också den enda jag var säker på skulle bli nominerad och jag är tämligen övertygad om att den kommer att vinna.
De nominerade till årets svenska skönlitterära bok är:
  • De kommer att drunkna i sina mödrars tårar av Johannes Anyuru
  • Sidonie & Nathalie. Från Limhamn till Lofoten av Sigrid Combüchen
  • Hastigheten av Jörgen Gassilewski
  • Just nu är jag här av Isabelle Ståhl
  • Rosor skador av Jenny Tunedal 
  • I en skog av sumak av Klas Östergren 

Fackböcker är inte min genre, men ibland finns det någon som fångar mitt intresse. Av årets utvalda böcker vill jag läsa Hédi Frieds och  Sven Olov Karlssons bok.

De nominerade till årets svenska fackbok är: 
  • Ett jävla solsken. En biografi om Ester Blenda Nordström av Fatima Bremmer 
  • Frågor jag fått om Förintelsen av Hédi Fried 
  • Brandvakten av Sven Olov Karlsson 
  • Nära fåglar av Roine Magnusson, Mats Ottosson och Åsa Ottosson 
  • Den nya dagen gryr. Karin Boyes författarliv av Johan Svedjedal 
  • Är vi framme snart? Drömmen om Europas förenta stater av Per Wirtén 

Barn- och ungdomsbokskategorin brukar vara intressant, men som vanligt är det flest bilderböcker som är nominerade och här hade jag kunnat tänka mig flera bra ungdomsböcker som hade platsat.

De nominerade till årets svenska barn- och ungdomsbok är:
  • Om dagen tar slut av Lisa Hyder och Per Gustavsson 
  • Fågeln i mig flyger vart den vill av Sara Lundberg
  • Anrop från inre rymden av Elin Nilsson 
  • För att väcka hon som drömmer av Johanna Nilsson
  • Dumma teckning! av Johanna Thydell och Emma Adbåge 

Dessutom är sex noveller nominerade till Lilla Augustpriset och där kan alla som vill vara med och läsa och rösta.

2 kommentarer:

  1. Jag får det till två bilderböcker! Kul med 9-12-årsböcker för en gångs skull. Överlag väldigt bra blandning av allt det som ryms inom begreppet barn- och ungdom.

    SvaraRadera