söndag 15 oktober 2017

Totalstopp

Totalstopp är en novellsamling där alla noveller utspelas på motorvägen mellan Malmö och Lund under ett stopp i trafiken som orsakats av en krock. Varje novell gör ett nedslag i en bil och berättar om den personen/de personerna som färdas i den. Det blir en intressant dynamik i den känslan av att vara helt fast någonstans och att inte kunna göra någonting åt det. Vissa personer är på väg till något och måste planera om hela sin dag och kanske med än så. Andra personer är på väg bort ifrån något och är väldigt angelägna om att inte bli hindrade eller påkomna.

Novellerna är något ojämna, men som helhet blir det ganska bra och perfekt pendlarläsning!
Och jag känner mig väldigt nöjd med att jag pendlar samma sträcka med tåg och inte bil ...

De flesta författare är okända för mig, men ett par bekanta namn finns. Jag har tidigare läst Ulven av Helen Lindholm och barnboken Mammas Liv av My Tyler.

Jag kryssade "En novellsamling" på min höstbingobricka.

Totalstopp
Red: Torsten Larsson
Förlag: Safaro (2017)
ISBN: 9789198321395
Finns t.ex. hos Bokus eller Adlibris

3 kommentarer:

  1. Så intressant! Jag pendlar ju där med buss ;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Då kan du ju också råka ut för totalstopp. Jag ställde boken i bokbytarhyllan på kontoret och tipsade några pendlande kollegor om den, men om du är intresserad kan jag kolla om den finns kvar.

      Radera
    2. Det var jättesnällt av dig, men jag har så många olästa böcker att jag försöker begränsa nyanskaffningen :) Bättre att någon annan som läser den med en gång tar den, så lägger jag till den på min nyfiken-på lista :)

      Radera