måndag 1 januari 2018

Månadssammanfattning november + december 2017

Jag missade att sammanfatta läsningen i november och nu är det ju både dags att sammanfatta december och hela läsåret. Men först de senaste två månaderna när läslusten varit ganska intakt, men bloggenergin i det närmaste obefintlig.

I november så läsningen ut så här:

Grenar av gift - Erin Kelly
Pratar så fort jag kan - Lauren Graham
Fallet G - Håkan Nesser
Mordet på Orientexpressen - Agatha Christie
Brandvakten - Sven Olov Karlsson
Hej syster - Navid Modiri
Just nu är jag här - Isabelle Ståhl
Norra Latin - Sara Bergmark Elfgren
Verarnas dotter - Joseph Davis
Den osynlige väktaren - Dolores Redondo
Spökflickans hemlighet - Ann Olerot (#bou2017)

Tyvärr är många av dem som sagt obloggade, men jag gillade verkligen Den osynlige väktaren som är en lite ovanlig deckare. Jag lyssnade till Navid Modiris Hej syster och det var en stark och berörande upplevelse och jag blev oväntat väldigt intresserad och engagerad i Brandvakten av Sven Olov Karlsson.

Månadens besvikelser var Pratar så fort jag kan av Lauren Graham (känd från Gilmore Girls) som jag trodde att jag skulle gilla, men tyckte var riktigt skräpig. Jag hade också höga förväntningar på Augustnominerade Just nu är jag här, men de blev bara till ett "jaha".

Jag läste Spökflickans hemlighet som del 1 i en serie i Barn- och ungdomsboksutmaningen och avlutade van Veeteren utmaningen med den tionde boken i serien - Fallet G. Månadesd hyllvärmare blev Grenar av gift.

I december såg läslistan ut så här:

Mannen som läste högt på 06.27-tåget - Jean-Paul Didierlaurent
En röd liten fågel i juletid - Fannie Flagg
Is - Ulla-Lena Lundberg
Miraklet på Richmond Street - Marie-Helene Bertino
Let it snow - Johanson, Green, Myracle
Tjoho, nu är det jul - Ulf Nilsson
Jag är Malala - Malala Yousafzai
Trägudars land - Jan Fridegård (bokcirkelbok)
Purebred: Herrefolket - Lisa Hågensen
Dear Ijeawele - Chimamanda Ngozi Adichie
Ditt livs affär - Fredrik Backman
Mississippi - Hillary Jordan

Här är ännu färre böcker bloggade, men höjdpunkterna var Fredrik Backmans lilla bok Ditt livs affär och Mississippi av Hillary Jordan. I december lyckades jag inte läsa någon bok till barn- och ungdomsboksutmaningen och heller ingen hyllvärmare.

Årets bästa böcker har jag listat här och jag återkommer inom kort med lite mer om årets läsing.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar