onsdag 31 januari 2018

Det enda som betyder något

Rec. ex. från Hoi förlag - tack!
Jodå, jag lyckades få in en hyllvärmare i läsningen så här i slutet av januari. Minst en hyllvärmare i månaden är en av mina läsutmaningar i år.

Den här boken har stått i bokhyllan sedan Bokmässan 2016 och jag har haft dåligt samvete för att jag inte har läst den tidigare. Jag fick den nämligen på ett trevlig bloggmingel hos Hoi förlag och författaren berättade på ett inspirerade sätt om handlingen. Det är dessutom precis den typ av bok som jag brukar gilla, med historisk innehåll och starka kvinnoporträtt. Hur det nu än varm så kom det kom andra böcker som trängde sig emellan - men nu har jag alltså läst Det enda som betyder något av Jeanette Palmqvist.

Berättelsen utspelar sig till största delen på 1930-talet i Norge. Vi får möta Astrid som är uppfostrad i ett strängt religiöst hem utan mer vidlyftiga framtidsutsikter är att arbeta på fabrik och kanske så småningom bli fru och mor.

När hon får chansen att utbilda sig till sjuksköterska tar hon den men det blir inte ett lätt uppbrott från familjen och dess värderingar. Hon flyttar från den lilla hemorten till storstaden Oslo och allra svårast för Astrid är det att lämna sin syster Ågot.

Astrid träffar Thomas, som också brutit upp från samma lilla ort och sin familjs förväntningar för att göra ett försök att satsa på sina musikerdrömmar. Thomas och Astrid tyr sig till varandra och börjar så småningom att planera en för en framtid tillsammans. När Thomas tvingas återvända till hemorten för en tid besöker han Astrids familj och möter Ågot. Då förändras alls.

Det finns också en parallell historia som utspelas i nutid. Det är en svensk författaren vid namn Anna som reser till Norge för att ta reda på mer om de släktingar hon hört sin mor berätta om. Hon vill följa i Astid och Ågots fotspår och besöka de platser där de levde, arbetade och älskade. Författaren har baserat romanen på sin egen mammas berättelser om sin släkt, så här finns helt säkert ett självbiografiskt inslag. Det här spåret i boken skulle jag önska hade kommit in på ett annat sätt. Att Anna hade introducerats tidigare och på ett mer konsekvent sätt "brutit" dåtid och nutid. Nu tycker jag tyvärr inte att den tillför tillräckligt mycket.

Det är Astrids berättelse som fångar mig! Hennes kamp för att ändra sitt livsöde och att få göra något som hon brinner för, är bra på och något som betyder något. Författaren skildrar på ett fint sätt hur hon slits mellan sin uppfostran och sina drömmar och förhoppningar. Relationen mellan systrarna och dynamiken dem emellan är också intressant. Jag tycker även om hur viktiga historiska händelser vävs in i berättelsen och ger ett extra lager i läsningen. Det är en trovärdig och finstämd berättelse om en önskan att få styra sitt eget öde.


Det enda som betyder något
Författare: Jeanette Palmqvist
Förlag: Hoi (2016)
ISBN: 9789176970140
Finns t.ex. hos Bokus eller Adlibris

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar