onsdag 16 juni 2021

Sommarlovsboktips: Samtal från en ängel och Central Park


Inte bara en utan två spänningsromaner som #sommarlovsboktips idag. En vän tipsade mig om Samtal från en ängel av den franske författaren Guillaume Musso redan i vintras och jag slukade den. Berättelsen om Madeleine och Jonathan som förväxlar sina mobiltelefoner och upptäcker det först när de är 10 000 kilometer ifrån varandra, i Paris respektive San Francisco, var annorlunda och ruskigt spännande. 

Ett ”meet cute” som blir en thriller = slukläsning de luxe!

Så självklart ville jag läsa Central Park när den kom. Berättelsen inleds med att två främlingar som vaknar upp i Central Park fastlåsta i varandra med handbojor utan något minne av hur de hamnat där. De känner inte varandra, dagen innan var de i Paris respektive Dublin och en del oroväckande detaljer finns runt dem som t.ex. ett avlossat vapen och blod på kläderna. Jakten på svar börjar …

Kanske var förväntningarna för höga, men jag blev inte riktigt sams med den boken. Premisserna är jättespännande, men boken känns alltför konstruerad och personerna kommer mig aldrig riktigt nära.
Men jag vet de som älskat den boken också. Läs en. Läs båda. Bestäm själv, men jag kommer hålla lite koll på den här författaren framöver.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar