lördag 7 januari 2023

Årsboken

Årsboken av Sven Olov Karlsson var min sista utlästa bok 2022, men också en bok som det har tagit ett helt år att läsa. Det är nämligen en novellsamling som innehåller en novell per månad och jag har läst dem så - en i månaden.

Författaren kommer från en liten ort i Västmanland norr om den där jag själv växte upp och jag tyckte mycket om hans novellsamling Västmanland.

I den här samlingen upplever jag som lite ojämnare, men här finns några riktiga pärlor. Kanske speciellt titelnovellen, den om lingonalmanackorna, årsböckerna.

Gemensamt för novellernas är att de handlar om "vanliga" människor och att de är vardagsnära. Ett drag åt det vemodiga, den lite uppgivna tillvaron, men också skönhet i det lilla - skogens doft eller den porlande bäcken.

Jag tyckte om att läsa boken just så här, månadsvis, och låta varje novell få sin tid.

1 kommentar: