måndag 2 januari 2023

Andromeda

Jag har gillat allt jag läst av Therese Bohman så hennes nya roman Andromeda var ett självklart inköp, och jag blev inte besviken. Det här är en av mina bästa läsupplevelser under förra året. 

Bohmans lättflytande språk är en njutning att läsa och jag älskar förlagsmiljön i boken. Relationen mellan den unga praktikanten från förlagskursen och den äldre rutinerade förläggaren är intressant. Det är en relation som det inte riktigt går att sätta en etikett på. Det som växer fram dem emellan är så mycket mer än vänskap, men det är inte heller en kärleksrelation. Inget som händer mellan dem går över den gränsen, utom någon förflugen tanke åt det hållet. Det som först kanske är ett slags lärare-elev förhållande utvecklas till ett givande intellektuellt utbyte och ömsesidig respekt. 

Mycket fin läsning!

2 kommentarer:

  1. Tack för tipset! Jag har inte läst någonting av henne och det är alltid roligt med fler böcker att läsa av författaren. Jag läser en bok på min padda samtidigt som jag läser en vanlig. Tycker egentligen bättre om det, lättare att bläddra tillbaka om man så vill.
    Önskar dig en god fortsättning på det nya året!
    Kram
    Ingrid

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hennes böcker är fina. Gott nytt år till dig också. Kram!

      Radera