fredag 28 juni 2024

Temasommar: Hembiträdet

Här kommer ytterligare en bok om ett hembiträde i temat #arbeteochyrken
Frieda McFaddens psykologiska spänningsroman "Hembiträdet" handlar om Millie som tar anställning hos den förmögna familjen Winchester. Millie har precis blivit fri efter att ha avtjänat ett 10-årigt fängelsestraff och hon är tacksam för att det ingår boende i jobbet eftersom hon bor i sin bil. Lite märkligt tycker hon ändå att det är att vindsrummet där hon får bo har låset på utsidan.

Millie gör sitt allra bästa för att sköta arbetet perfekt och laga goda middagar åt familjen, som består av det äkta paret Andre och Nina och deras 9-åriga dotter Cecelia. Ganska snart upptäcker Mille att allt inte står rätt till under den exklusiva utan - speciellt Nina beter sig irrationellt och märkligt. Millie bestämmer sig för att ta reda på sanningen och upptäcker en riktigt mörk hemlighet och att hon är en bricka i spelet. Men kanske har Winchesters underskattat Millie.

Jag hade väldigt blandade känslor när jag läste den här boken. Det är en bladvändare och förvisso spännande. Men berättelsen blir nästan lite för smart för sitt eget bästa eller vad jag ska säga. Det är så tydligt när läsaren ska bli chockerad av vändningarna i boken och då känner jag mig motvalls och vill inte spela med. Jag blir heller inte riktigt klok på Millie som person och har svårt att engagera mig i henne.

Har du läst? Vad tyckte du?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar