fredag 13 mars 2015

Den lille prinsen

Rec.ex. från Modernista - tack!
Den lille prinsen av Antoine de Saint-Exupéry har i dagarna utkommit i en nyöversättning. Jag läste inte boken som barn, men när jag pluggade barnlitteratur var den med på kurslistan. Nu började jag läsa om den för min 6-åring, men efter några kapitel ville hon inte fortsätta, så jag fick läsa resten själv.

Kanske är hon lite för liten, för det är en både poetisk och filosofisk berättelse.

En pilot som tvingats landa i Sahara-öknen möter till sin förvåning en ensam liten pojke som dyker upp från ingenstans. Snart förstår han att pojken kommer från en annan planet och att han har ett sig ut på en resa för att lära sig nya saker. Medan piloten lagar sitt plan samtalar de om livet, den mänskliga naturen och kärlekens mysterium.

Jag ska i ärlighetens namn säga att jag inte heller förstår allt i den här boken  - så det handlar kanske inte bara om ålder - men den ödmjuke lille prinsen är ändå en söt bekantskap som lämnar mig lite vemodig till sinnes.


Den lille prinsen
Författare: Antoine de Saint-Exupéry
Förlag: Modernista (2015)
ISBN: 9789186629021
Finns t.ex. hos Bokus eller Adlibris

2 kommentarer:

  1. Jag minns en TV-uppläsning av denna, som gav mig en vagt obehaglig känsla och gjorde att jag aldrig ville läsa boken själv. Kanske det dottern också kände? ;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kanske det ;)
      Men tror mest att det var för konstigt och svårt.

      Radera