fredag 13 mars 2015

Dränkt

Jag är i vanliga fall en väldigt lättskrämd person undviker böcker i genren skräck och spökhistorier. Men på sistone har jag utmanat mig själv med att läsa några böcker av den typen ändå, så när jag fick erbjudande (tack!) från Stimpla Publishing om rec.ex. av boken Dränkt av Frida Andersson Johansson så vågade jag mig på att tacka ja.

Det var också beskrivningen "en skräckhistoria med inslag av nordisk folktro" som lockade mig.

Huvudpersonen i boken heter Unn och är en ganska vanlig ung tjej. Unn har inte haft en lätt uppväxt och hon kunde knappt vänta tills hon fick slippa undan sin mamma, som alltid pratar om märkliga, övernaturliga ting. Att inte ha någon pappa och att ha en mamma som säger att hon kan tala med spöken är inget som underlättar i skolåldern. Nu när hon är vuxen fokuserar hon på sitt jobb i reklambranschen och att festa med sin bäst väninna Jessika.

Men så träffar Unn den mystiske grannen som gör henne mer och mer fascinerad och det börjar det hända märkliga saker i Unns liv - hon får konstiga hallucinationer och drabbas av otäcka drömmar. Samtidig inträffar flera märkliga drunkningstillbud runt om i Stockholm - på land.

Jag läste den här boken i ett sträck! Det var tur att jag var hemma från jobbet, för jag kunde inte lägga ner den. Men gissa hur högt jag hoppade här i soffan, när - mitt i ett av de mest spännande avsnitten - en tavla ramlade ner och gick sönder i rummet bredvid!

Det är en suggestiv spänning i boken och det är riktigt spännande. Och läskigt! Gränsen mellan dröm och verklighet suddas ut och jag som läsare både vill och inte vill att Unn ska undersöka vad det kan betyda. Jag gillar hur författaren moderniserar inslagen av folktro och får dem att fungera i berättelsen.

En riktigt stark debut av Frida Andersson Johansson.


Dränkt
Författare: Frida Andersson Johansson
Förlag: Stimpla Publishing (2015)
ISBN: 9789187844393
Finns t.ex. hos Bokus eller Adlibris

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar