fredag 6 mars 2015

6 mars - Favoritbokvärld


Jag inser att jag funderar för mycket på ämnena i #bokutmaningmars

Dagens ämne "favoritbokvärld" har jag grubblat på hela dagen. Jag tänkte mig att världen jag valde skulle vara en jag kunde tänka mig att "flytta in i", men inser att jag läser (och gillar) mycket eländeslitteratur, så det är ju inte så lockande.

Många väljer fantasyvärldar, men jag tänker bara orcher, dementorer och annat oknytt - hjälp!

Andra väljer historiska romaner och jag tänker unken kvinnosyn och ingen dusch!

Men så slog det mig - alla internatskoleskildringar jag läste och fascinerades av när jag var yngre. Där har vi något!

Katy-böckerna av Susan Coolidge är bokserie jag läste många gånger och helst just den när hon tillbringar ett år på internat, med alldeles ljuvliga skildringar av matpaket hemifrån och hemliga fester på rummen.

4 kommentarer:

  1. Jag tycker faktiskt omslaget är väldigt fint :D roligt att alla inte alltid väljer Harry Potter som favoritbokvärld (något jag själv nog gör) :D
    För vilken ålder är Katy-böckerna?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, rätt så fint!

      Jag läste dem i slutet av mellanstadiet/början av högstadiet tror jag.

      Radera
  2. Jag blev så glad när jag läste det här inlägget! För något år sedan kom jag ju på vad min favoritbok som barn hette och då har jag funderat på detta i 20 års tid må du tro! Boken hette Djuren på ödegården och jag beställde den och en annan favorithästbok på Bokbörsen och läste bägge två. Men jag hade ju helt glömt bort den här boken! Som jag läste och älskade den och som jag ville bo på internat och få paket! Nu har jag fått mig ett nytt Bokbörsen-projekt. Tack snälla för påminnelsen!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kul att mitt inlägg fick dig att återupptäcka en gammal favorit! Hoppas du har tur och hittar dem på Bokbörsen.

      Radera