tisdag 17 mars 2015

Liv efter liv

E-bok som rec.ex från Massolit förlag - tack!
Den 11 februari 1910 föds Ursula Todd.
Och hon föds om och om igen. Hon föds alltid som det tredje barnet i en rik engelsk familj, men små detaljer i berättelsen ändras för varje "ny" födelse, så att hennes livsöde (och dödsorsak) ändras. Hon är med om viktiga världshändelser, t.ex. Blitzen i London och hon träffar Hitler i Tyskland. I vissa av sina liv har hon en känsla av "deja vu" och kan ibland påverka händelser så att de tar en annan riktning.

Precis som i andra böcker av författaren, är Liv efter liv väldigt brittisk och Atkinson pepprar berättelse med detaljer om mat och hushållsbestyr. I den här berättelsen upprepas saker många gånger, så jag har hört att andra läsare tyckte att det var tjatig, men det gjorde inte mig något.

Låter det stökigt?
Ja, det skulle det kunna vara, men Kate Atkinson berättar alla historier så skickligt att det fungerar. Jag blev väldigt förtjust i det här greppet - det känns riktigt smart!

Jag har tidigare läst Känslomässigt udda, Mänsklig krocket, I museets dolda vrårOne Good Turn och Started Early, Took my Dog av samma författare.

Liv efter liv
Författare: Kate Atkinson
Förlag: Massolit (2015)
ISBN: 9789187783234
Finns t.ex. hos Bokus eller Adlibris

2 kommentarer:

  1. Denna följde med mig hem från bibblan i går. Hoppas jag hinner läsa den!

    SvaraRadera