torsdag 19 mars 2015

Till min hemliga bokvän

Jag har ju anmält mig till ett bokbyte och min hemliga bokvän har redan gett sig till känna. Kul! :)

Här kommer svar på frågorna inför bytet. Jag har varit med i några byten förut så jag använder samma svar och uppdaterar lite.

Vilken genre håller du dig helst till då du läser? Jag gillar den riktiga berättade romanen, familjesagor och historiska romaner. Jag uppskattar också YA, en bra deckare och smart chick litt. Fantasy (ffa ungdomsfantasy) har seglat upp bland läsfavoriterna också.

Favoritförfattare? (Har du alla titlar eller har du läst alla titlar; alltså, är det idé att skicka något av just den författaren..?)
Joyce Carol Oates, Arto Paasilinna, John Irving, Erlend Loe, Maria Ernestam (men jag har nog det mesta av dessa).

Läser du på andra språk än svenska? Vilka?
Engelska går fint.

Lyssnar du på böcker? Vilket format, i så fall?
Nej, har inte riktigt fallit för ljudböcker.

Samlar du på böcker av någon särskild författare?
Jag samlar på alla böcker ;)

Har du någonstans publicerat en lista över böcker som du har läst eller som du äger? I så fall, var?
Jo, här på bloggen i högerspalt hittar man en lista på de böcker jag läst i år och nedanför den de böcker jag läst i år och under den böcker jag läst tidigare (klicka på länken). I flikarna i bloggens överkant kan man också se vilka böcker jag bloggat (i alfabetisk ordning) och vad som finns i mitt bibliotek. De flesta böcker jag läst på senare år äger jag nog också (de är markerade med * i listan, olästa böcker är rödmarkerade - listan är inte helt "up to date", men ganska ...)

Vad är du ute efter, då du läser? (Bildning, äventyr, romantik, hjärngymnastik, nya erfarenheter..? Försök att berätta!)
Åh, att drömma mig bort en smula ...

Finns det någon genre eller författare som du undviker? Vilken?
Sci-fi och ren skräck är inte min grej och jag gillar inte Jan Guillou. Jublar inte av förtjusning över Björn Ranelid eller Liza Marklund.

Finns det någon genre eller författare som du gärna vill prova på, men inte kommit dig för? Vilken?
Nja, ingen som jag kan komma på just nu.

Finns det några särskilda titlar som du letar efter och som du skulle bli riktigt glad över att få?
Ingen jag kan komma på just nu.

Vilka böcker har du olästa i bokhyllan? Som du ogärna vill få dubbelt av ...
Se ovan under lista över böcker.

Vad gör du helst på fritiden?
Om jag inte umgås med min man och våra två barn så ligger jag gärna på soffan och läser (det händer alltså inte så ofta nuförtiden). Eller träffar goda vänner. Lite shopping är ju aldrig fel. Jag gillar också att fotografera och ibland pysslar jag till ett gratulationskort eller ett binder en blombukett.

Samlar du på något?
Mer än böcker ? ;) Nej!

Favoritfärg?
Chokladbrun och turkos.

Teve-serier som du uppskattar?
Grey's Anatomy, Vänner, Gilmore Girls, Rome, Game of Thrones, True Blood

Favoritfilm? Eller: vilken slags film gillar du bäst?
Drama, romantiska komedier och kostymfilm (typ BBC Classics)

Föredrar du te eller kaffe? Vilken smak?
Kaffe är gott! Te också (men inte rött och inte så gärna grönt)

Vilket slags godis tycker du bäst om?
Choklad (men inte med apelsin eller chilismak) saltlakrits och saker med cola-smak. Är inte förtjust i skumgodis eller marmeladgodis.

Stjärntecken?
Skorpion

Något som du verkligen skulle avsky att få i ett paket?
Avsky och avsky, men jag uppskattar inte doftljus så mycket. Och inte otäck choklad.

Något som du verkligen skulle bli glad över att få i ett paket?
Jag blir så glad bara över att få paket! :)

Eventuella allergier eller födoämnesval (vegan, t.ex.)?
Inga.

Övrigt:
Jag har inget emot begagnade böcker så länge de inte luktar konstigt eller är väldigt slitna.

2 kommentarer:

  1. Roligt att läsa din lista! Den kommer säkert att uppskattas av din bokvän!

    SvaraRadera