torsdag 24 november 2016

Veckans tema på Kulturkollo: Italien

Som vanligt vaknar jag till sent och veckans tema på Kulturkollo är nästan slut. Men vi har i tanken befunnit oss i Italien hela veckan och alla inlägg finns kvar att njuta av hela mörka vintern.

Jag slår en blick här på bloggen och inser att jag verkligen inte har läst särskilt många Italienska författaren, men de jag har läst har jag gillat. Det låter som ett tecken jag borde ta på allvar. Jag har faktiskt böcker av både Silvia Avallone och Melania G Mazzucco som väntar på mig i hyllan., så alla förutsättningar finns. Och kanske dyker del två av Elena Ferrantes hyllade bokserie om Lila och Elena upp bland julklapparna om jag har tur.

Rest till Italien har jag gjort flera gånger och det har för det mesta varit väldigt trevlig. Bologna är den stad jag besökt flest gånger då jag har haft turen att få åka till Barnboksmässan där tre gånger och det är en riktigt fin stad och jag har ätit fantastisk mat där. Rom har jag besökt två gången och älskar! Amalfikusten (med Pompeji och Capri) gillar jag mycket och skulle gärna resa dit igen. Milano var en besvikelse och Neapel gav mig totalpanik! Jag letade febrilt här hemma efter några bilder, men de är prydligt sparade på någon extern hårddisk någonstans, så jag får istället bildsätta med hjälp av ett klipp som visar hur uppdaterade mina kunskaper i Italiensk populärmusik är ;)

 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar