torsdag 3 november 2016

Kod 513

Rec.ex. från författaren och  Idus förlag - tack!
Kod 513 är den andra delen i hunddeckarserien Flingan & flocken av Jeanette Bergenstav.

En utmattad collie. En försvunnen man. Ett hastigt nedlagt laboratorium. En mystisk kod inristad i en fönsterkarm. Mörka grottgångarna och hotfulla män i svarta huvor. Ja, när Flingan, hennes storebror Theo och deras hundar försöker hjälpa en vän finner de sig verkligen inblandade i en hel rad mystiska händelser.  Koden verkar vara nyckeln till allt men hur ska de lista ut vad den betyder och kommer de att hitta colliens husse innan det är för sent.

I förra boken var jag inte så förtjust i att hundarna fick ta berättarrösten, men i denna bok tycker jag att det fungera bättre. Kanske för att det inte bara sker på ett ställe utan går in som ett återkommande grepp i den här berättelsen, eller så har jag lärt känna hundarna bättre. Däremot har jag fortfarande problem med att Flingans mamma benämns ömsom "mamma" och ömsom "Jenny" även mitt i en skildring sedd ut Flingans perspektiv. Det blir lite förvirrande.

Men Kod 513 en berättelse med bra läsflyt. Den är uppdelad i korta kapitel med ganska stor text och här finns precis lagom mycket farliga situationer och spänning. Det går inte att ta miste på författarens kunskap om hundar och kärlek till dem. Jag är inte särskilt hundtokig, men kan inte låta bli att charmas av hundarna i den här boken med deras olika personlighet.  

Jag har tidigare läst Vargskräck i samma serie.


Kod 513: en hunddeckare med Flingan & flocken
Författare: Jeanette Bergenstav
Förlag: Idus (2016)
ISBN: 9789175774237
Finns t.ex. hos Bokus eller Adlibris

2 kommentarer: