lördag 5 november 2016

Allt som blir kvar

Rec.ex. från N&K - tack!
Jag lyssnade till Sandra Beijer på en bokfrukost på Bokmässan och då berättade hon om sin roman Allt som blir kvar och läste den ganska snart därefter, men kom sedan efter med mitt bloggande.

Boken handlar om Matilda som precis blivit dumpad av sin pojkvän. Hon blir ställd, vilsen och ensam i en tom lägenhet. Hennes vän Miron lovar henne att han ska hjälpa henne och ger henne 30 dagar så hon får tillåta sig själv att känna allt det hon känner, men sedan ska hon bli glad igen. Under några varma sommarveckor gör han sitt bästa för att hon ska ha annat att tänka på än de som kunde ha varit. Men är festandet och de galna upptågen verkligen det hon behöver?

Det är är en ganska naken skildring av en ung kvinna som tappar bort sig själv när en viktigt persom försvinner ut hennes liv och som gör vad hon kan för att må bättre.

Jag tyckte om delar av den här romanen, men tyvärr kom den mig aldrig riktigt nära. Jag ville känna mer med Matilda och jag tyckte så mycket om hur författaren beskrev sin huvudperson på den där frukostträffen. Varför berättelsen inte riktigt nådde ända fram vet jag inte. Kanske är det bara ett sådant där tillfälle när tidpunkt, läshumör och bok inte stämmer.

Allt som blir kvar
Författare: Sandra Beijer
Förlag: Natur & kultur (2016)
ISBN: 9789127148277
Finns t.ex. hos Bokus eller Adlibris

2 kommentarer:

  1. Tycker du att det är en ungdomsbok eller en vuxenbok? Jag har bara läst lite än men kan inte riktigt bestämma mig...

    SvaraRadera