torsdag 1 december 2016

Noveller i november och Läs en novell II

Jag deltar i en novellutmaning hos Ugglan & boken och för en tid sedan frågade hon hur det gick för oss. Jag har avvaktat lite med min rapport eftersom jag har haft ett lite inofficiellt novelltema här på bloggen i november, men de två sakerna gynnar ju varandra väldigt fint.

Dessa noveller och delar av novellsamlingar har jag läst i november och kunnat bocka av dessa 11 (av 40) teman på utmaningslistan:

7. Läs en novell som handlar om en förälder och ett barn
Aldrig mer av Sylvia Lidén Nordlund ur novellsamlingen 30 nyanser av saknad

15. Läs en sorglig novell
Båten av Nam Le ur novellsamlingen med samma namn

18. Läs en novell av en författare som också är poet
Snöblandat regn av Stig Dagerman

23. Läs en novell där pengar spelar en stor roll
Krukan av Luigi Pirandello

25. Läs en kuslig novell
Och när de har levat av Petra Dessmark

26. Läs en novell med ett eller flera personnamn i titeln
Min vän Nuru av Monica Arvidson W ur novellsamlingen 30 nyanser av saknad

32. Läs en novell som utspelar sig i en huvudstad
Teheran har ordet av Nam Le ur novellsamlingen Båten

35. Läs en novell med en siffra i titeln
Till rum nitton av Doris Lessing

37. Läs en novell med en titel som består av ett enda ord
Du av Emmelie Hardenborg ur novellsamlingen 30 nyanser av saknad

38. Läs en novell som har något som kan flyga i titeln
I koltrastens skugga av Annika McClintock ur novellsamlingen 30 nyanser av saknad

40. Läs en novell som är den första i en novellsamling
Rita mig av Hanna Nordlander ur novellsamlingen 30 nyanser av saknad

Av dessa var tveklöst Båten av Nam Le den novell som berörde mig allra mest och jag tyckte också mycket om Till rum nitton av Doris Lessing.

Jag har flera noveller kvar i 30 nyanser av saknad och i Båten, och jag har ett annat novellprojekt på gång i december, så jag har gott hopp om att kunna fylla på listan.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar