måndag 22 oktober 2018

Inte längre min


Inte längre min av Ann-Helén Laestadius är den andra boken om Maja i Kiruna.

I första boken Tio över ett får vi följa hennes hennes kamp för att rädda sitt hem från rivning och läsa om hennes besatthet vid att de nattliga sprängningarna i gruvan kommer att få staden att rasa ner i gruvan. En besatthet som gör att hon ställer klockan på tio över ett varje natt för att vara beredd att rädda sin familj om katastrofen inträffar. Den boken fick ett välförtjänt Augustpris 2016.

I den nya boken har Majas familj flyttat ifrån sitt hus och bor nu i en modern lägenhet på andra sidan staden. Maja sörjer flytten, men har arbetat med sina tvångstankar och sin panikångest. Men hoppet tänds igen när Maja får veta att deras gamla hus kanske ska räddas undan rivning trots allt!

I den här boken är fokus mer på relationer. Här finns både saknade efter bästisen Julia som har flyttat till Luleå och nya trevande vänskapsrelationer. Boken handlar också en hel del om Majas förvirring över att pojkvännen Albin verkar dra sig undan när de kommer varandra för nära.

Det här är en bra ungdomsroman, men för mig är den inte riktigt lika stark som Tio över ett. Inte för att "vanliga" ungdomsbestyr om vänskap och kärlek inte är intressanta att läsa om och jag tycker att författaren gör ett riktigt bra jobb här med att ge Majas funderingar trovärdighet och många nyanser. Men jag saknar den där brinnande, "besatta" Maja och den starka kärleken till Kiruna.

Inte längre min
Författare: Ann-Helén Laestadius
Förlag: Rabén & Sjögren (2018)
ISBN: 9789129710434
Finns t.ex. hos Bokus eller Adlibris

1 kommentar:

  1. Åh, jag visste inte att det har kommit en fortsättning! Jag tyckte mycket om första boken men kan tänka mig att det måste vara svårt att få till en lika stark bok som den...

    SvaraRadera