söndag 15 september 2019

Välkommen till Flanagans

Rec.ex. från Bokförlaget Forum - tack!
Får någon vecka sedan landade ett härligt guldfärgat kuvert här hemma och det innehöll både en bok och en nyckel till ett hotellrum.

Välkommen till Flanagans är den första delen i en ny serie av Åsa Hellberg. Det stora lyxhotellet Flanagans i London drivs av Linda Lansing och är ett hotell som lockar såväl 60-talets kändisar som överklassen och affärsmän. Men vägen dit har inte varit lätt. När Lindas far gick bort, lämnade hon det lugna och trygga livet i Fjällbacka och reste till London för att axla sin fars företag. Hon visste inte att hon då skulle bli motarbetad av sina egna kusiner och inte heller hur svår det skulle vara för en ensam kvinna att hävda sig i hotellbranschen. Mot alla odds lyckas hon bygga upp en välmående verksamhet, men det har sitt pris på mer än ett sätt.

Romanen berättar Lindas historia parallellt i dåtid när hon tar över hotellet och i nutid tio år senare. Ibland får jag påminna mig om att det "bara" är 60-tal för ibland får jag för mig att den utspelas för mycket längre sedan, bland annat på grund av kvinnosynen hos vissa karaktärer och den lite gammeldags miljön som hotellet är.  Det finns lite "upstairs and downstairs"-känsla i boken eftersom läsaren också får följa Elinor och Emma som jobbar på hotellet.
Det är bra dynamik i berättelsen och boken har ett bra läsflyt, men kanske känner jag att jag inte riktig kommer Linda in på livet., däremot tycker jag mycket om Elinor. Men jag gillar det jag läser och kommer absolut att läsa fortsättningen.

Jag har tidigare läst Toscana tur och retur och Sonjas sista vilja av samma författare.

Välkommen till Flanagans
Författare: Åsa Hellberg
Förlag: Forum (2019)
ISBN: 9789137152585
Finns t.ex. hos BokusAdlibris eller i din lokala bokhandel.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar