onsdag 20 november 2013

Guld

Jag är inte särskilt intresserad av sport. Velodromcykling är något jag knappt känner till. Jag har väldigt lite tävlingsinstinkt i mig. Så de delarna av Chris Cleaves bok Guld intresserade mig inte så mycket.

Däremot fångade bokens huvudpersoner mig. Kate och Zoe som är nära väninnor, men också varandras värsta konkurrenter. Båda tävlar om en plats i OS, men bara en kan bli uttagen. Jag gillar Tom, deras buttre tränare. Kates man Jack, även han tävlingscyklist på elitnivå är kanske inte lika intressant, men finns där som en katalysator i förhållandet mellan Kate och Zoe. Och så Sophie. Starka, modiga Sophie som älskar Star Wars och gör allt för att dölja för sina föräldrar hur dåligt hon egentligen mår av behandlingen för leukemin hon drabbats av.

Kate och Jack slits mellan sina idrottskarriärer och önskan av att finnas till hands för dottern. Zoe slits av en destruktiv inre kamp med svåra saker i sitt förflutna.

Boken är stundom lite stökig och för mig innebär de detaljerade tränings- och tävlingspassagerna mest transportsträckor till det som är verkligen intressant och det är som alltid mänskliga relationer.

Jag uppskattar inte den här boken lika mycket som Chris Cleaves förra bok Little Bee, men den var absolut värd att lägga lite lästid på.

Boken är ett rec.ex. från Brombergs förlag - tack!

Guld
Författare: Chris Cleave
ISBN: 9789173374033
Förlag: Bromberg (2013)
Finns t.ex. hos Bokus eller Adlibris

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar