fredag 11 mars 2016

Hallahem - Sveket vid sjön

Rec.ex. från Hoi - tack!
Hallahem - Sveket vid sjön av Susanne Trydal och Daniel Åhlin är den andra boken i en urban fantasy-serie som ger ett modernt perspektiv på myten om bortbytingar som man hittar i gamla folksagor. Jag läste den första delen Staden under berget när den var nyutkommen och jag älskade den. Då förstår ni att förväntningarna var stora när jag påbörjade läsningen av den här boken. Jag blev inte besviken!

Det är svårt att skriva om boken utan att avslöja handlingen i den första boken. Om du har tänkt läsa den, så ska du nog sluta läsa här.

Tilda och Torun blev bortbytta redan som spädbarn. Människoflickan Torun har växt upp hos vitterfolket under berget och undrade länge varför hon saknade så många av de egenskaper hennes vänner hade. Tilda i sin tur hade märkt svårförklarade styrkor. När de möttes och fick en förklaring till varför de alltid känns så udda, föll mycket på plats.

Nu utforskar de sin nyfunna vänskap och varandras världar. Det finns dock faror som lurar. En grupp som kallar sig Vakare har rötter långt tillbaka i historien. De tror att vitterfolket är djävulens varelser ute efter att förgöra dem. Tilda tycker mycket om sin klasskamrat Johannes trivs och de hittar på roliga saker tillsammans och men när Johannes kommer hem efter en sommar i sin farfars fjällstuga börjar han dra sig undan mer och mer. Tilda vet inte varför, men hon får snart annat att tänka på när vitterfolket be henne om hjälp med ett viktigt och farligt uppdrag. Men det finns också andra, mycket större krafter, i rörelse i naturen.

Jag tycker det här är så bra! Jag gillar mixen av det moderna och det naturmytiska. Vänskapen mellan Torun och Tilda är fin och även relationen mellan Tilda och Johannes är intressant. Det är bra läsdriv i boken och berättelsen är väldigt spännande! En bok om naturväsen, hemliga sällskap och - kanske framförallt - om vänskap.

Det blir en lång väntan innan nästa bok kommer ut, men jag ser verkligen fram emot upplösningen!


Sveket vid sjön
Författare: Susanne Trydal och Daniel Åhlin
Förlag: Hoi (2016)
ISBN: 9789175578682
Finns t.ex. hos Bokus eller Adlibris

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar