onsdag 16 mars 2016

Veckans tema på Kulturkollo: Till bords

Kulturkollos Viktoria bjuder till bords denna vecka på Kulturkollo. Det bjuds på kokbokstips, litterära måltidsskildringar och annat matnyttigt.

Veckans utmaning handlar om att berätta om en kokbok som man älskar, men inte använder så mycket. Jag får ju lov att erkänna att nästan samtliga av mina kokböcker är tämligen oanvända. Jag tillhör nämligen dem som hellre tittar i kokböcker än lagar mat ur dem. Jag får ju också erkänna att det inte är kokböcker så mycket som bakböcker som fångar mitt intresse - så det kanske är bra att jag inte använder dem så mycket;)

De bakböcker som jag tycker är allra finast är dessa från de två systrarna Lisa Eisenman Frisk och Monica Eisenman. Ursmarriga recept och vackra, vackra bilder. Jag tror dock att jag bara testat ett par av recepten.



Jag tror att många av mina vänner tror att jag bakar mer än jag gör, för jag får påfallande ofta bakböcker i present. Hursomhelst känner de i alla fall mina preferenser vad gäller bakverk, för man kan urskilja ett tydligt tema.


Den mesta använda kokbok i det här hemmet är makens ex av Hemmets kokbok som han fick när han flyttade hemifrån. Där finns alla grundrecept man behöver. Den håller bara ihop tack vare silvertejp!

6 kommentarer:

  1. Jag har nästan inga bakböcker alls, om det finns några så är det nog sådana som sambon hade med dig i hemmet :)

    SvaraRadera
  2. Åh, jag älskar Systrarna Eisenman. Har de där kokböckerna också. Speciellt den rosa har jag bläddrat timmar i bara för att man blir så sugen på allt...:)

    SvaraRadera