onsdag 9 mars 2016

Vårläsning - en enkät

Jag hittade en enkät hos Bloggbohemen och sådana gillar jag! Här kommer mina svar:

Vad läser du för bok/ böcker just nu?
Nu läser jag Hallahem - Sveket vid sjön av Susanne Trydal och Daniel Åhlin.

Vilka nya böcker som släpps i vår ser du mest fram emot att läsa?
Maria Ernestams nya bok Den sårade pianisten som kommer i maj och Kim Thúys tredje bok Vi.

Vilket är ditt bästa vårtecken, som du längtar mest efter och som du känner att när du har sett det då är det verkligen vår?
Tussilago är min bästa vårblomma. Jag älskar också de stora hav av vitsippor som man kan se i de Skånska bokskogarna.

Vilken är den bästa boken du har läst hittills i år?
Simma med de drunknade av Lars Mytting och Lila av Marilynne Robinson.

Om några veckor är det påsk, och många läser gärna ”påskkrim” då. Har du några sådana planer?
I mars deltar jag i utmaningen #hyllvärmare16, så jag har en liten plan för min läsning. Å andra sidan är jag väldigt bra på att frångå mina planer. Det kan ju också vara så att det finns en och annan deckare som värmer mina hyllor också...

Finns det någon debutant eller för dig ny författare som du ser extra mycket fram emot att läsa i vår?
Jag är pinsamt dålig på att hålla reda på vilka som är debutanter, så där har jag inget bra svar. En författare som är ny för mig och som jag är nyfiken på är italienska Margaret Mazzantini och jag ser fram emot att läsa henne bok Hela härligheten.

Slutligen: finns det någon bok som ger dig extra mycket vårkänsla? (Kan vara genom omslag, innehåll… Berätta varför du väljer just den!)
Nej, någon speciell vårbok tror jag inte att jag har. Däremot blir jag sugen på att pyssla med blommor. Inte trädgårdsarbete direkt (har ju heller ingen trädgård), men fina blomsterarrangemang, lökväxter, krukor och sådant. Då bläddrar jag lite i de här. Det kanske är ett vårtecken?



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar