onsdag 9 mars 2016

Northanger Abbey


Just nu pågår det för fullt ett boksamtal på FB om Jane Austens klassiker Northanger Abbey. Jag läste den för väldigt länge sedan, så i helgen läste jag om den för att friska upp minnet. Jag hade glömt hur rolig och charmig den faktiskt var!

Austens fingertoppskänsliga kritik av sin samtid är speciellt tydligt här och hon driver också med den, vid den här tiden väldigt populära, gotiska romanen och dess läsare på ett sätt som är väldigt kul. Och Bath! Jag måste åka till Bath!

Huvudpersonerna i den här boken är inte lika välkända som Elisabeth Bennet och Mr. Darcy, men de är nog så trevliga bekantskaper. Catherine Morland är måhända lite flamsig och naiv och Henry Tilney är kanske lite för snäll för att vara en riktigt bra romanhjälte, men jag tycker mer och mer om dem.

Det är också i den här boken man återfinner det fantastiska citatet som jag har som halsband.

Läs boken och missa inte den mysiga filmatiseringen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar