torsdag 3 mars 2016

Sagan om Turid: Kungadottern

Sagan om Turid: Kungadottern av Elisabeth Östnäs är berättelsen om vikingaflickan Turid och hennes tillvaro i en hård vikingavärld. Hennes far har varit en stark kung för sin by, men börjar förlora sin kraft.Kungsgården förfaller och när vintern kommer får de svårt att hålla svälten borta från byn.

Turids är sedan länge trolovad med sonen till en annan kung, men det äktenskapet är inget hon önskar eller ser fram emot, men hennes far och styvmor pressar henne. Turid önskar sig en tillvaro där hon själv får bestämma över sitt liv och hon vill heller utforska de nya krafter som hon precis lärt sig att hon inte har men som hon ännu inte förstår eller bemästrar.

Det är var en riktigt fin bok! Både riktigt spännande och välskriven. Jag skaffade den för jag tänkte att jag skulle läsa den för min dotter, men insidan är rejält mycket vuxnare än vad utsidan antyder, så vi får nog vänta lite. Men jag ser fram emot att mina barn ska få stifta bekant med den här orädda och starka hjältinnan. Berättelsen är full av intressanta detaljer om vikingatidens hantverk och traditioner som vävs in på ett bra sätt, men berättelsen bärs helt av Turid.

Rekommenderas varmt!

Den här boken är den första delen i en planerad serie.

Kungadottern
Författare: Elisabeth Östnäs
Förlag: Berghs (2015)
ISBN: 9789150221190
Finns t.ex. hos Bokus eller Adlibris

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar