torsdag 17 mars 2016

Mistborn - Sista riket

Vet du vad en allomantiker är? Nej, det visste inte jag innan jag började läsa Sista riket av Brandon Sanderson, Det visste för all del inte heller huvudpersonen Vin förrän hon träffade Kelsier och fick reda på att den kraft hon trodde var en slags tur i själva verket var en magisk kraft.

Jag måste ju erkänna att jag var när att ge upp den här boken på grund av de väldigt (väldigt) långa och ingående beskrivningarna av just hur den här kraften fungerar och hur Vin lär sig behärska den. Men om man har tålamod och håller ut så finns här en spännande berättelse som utspelas i en dystopisk fantasyvärld.

"I tusen år har aska fallit från himlen, inga blommor har blommat och täta dimmor har gjort nattens mörker fruktat. Det är en värld av lidande där den evige och odödlige Överstehärskaren styr genom ett antal aristokratiska familjer. Vanligt folk är dömda att leva i underkastelse och arbeta som slavar."

Vin har vuxit upp i en hård värld, hon har levt som gatubarn och tjuv i ett samhälle där hennes sort ses som mindre värda än djur. När en dramatisk händelse leder till att hon blir en del av ett större tjuvgäng som, ledda av den karismatiske Kelsier, planerar ett uppror mot de styrande adelsfamiljerna och Överstehärskaren. blir hennes liv aldrig mer sig likt. En helt ny värld öppnas och hon får kunskaper om sig själv och andra som hon aldrig hade kunnat föreställa sig. Det blir också tydligt att inget är svart eller vitt i världen, även om Kelsier gärna vill få det att verka så.

Jag tycker så oerhört mycket om Vin som karaktär. Hon är en riktigt cool hjältinna och hennes personliga utveckling är den stora behållningen i boken. Sedan är det konstant action och oerhört svulstiga och mäktiga kamp- och krigsscener som säkerligen är skickligt beskrivna, men som inte gör så mycket för mig. Istället är det att i berättelsen gång på gång överraskas, få tänka om och omvärdera både händelser och personer som gör den här boken bra.

Sista riket är den första delen i en serie och vad jag vet är det bara denna som ännu är översatt till svenska.

Den här boken läste jag som en del av utmaningen #hyllvärmare2016 och den har stått i bokhyllan sedan i maj -15, då jag fick den som obeställt rec.ex. från Modernista.

Sista riket
Författare: Brandon Sanderson
Förlag: Modernista (2015)
ISBN: 9789176450802
Finns t.ex. hos Bokus eller Adlibris

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar