fredag 4 mars 2016

Enklav

Enklav av Ann Aguirre är en dystopisk framtidsskildring där befolkningen i New York har i det närmast blivit utplånad i en mystisk sjukdom. De överlevande har sökt skydd i tunnelbanesystemet och bor i olika enklaver med hårda regler och fasta roller. Allt för att överleva och säkra den egna enklavens trygghet.

Där träffar vi 15-åriga Spadertvå som precis genomgått blodsriten och blivit vuxen. Hon är tränad till jägare med uppgift att skaffa mat åt enklaven och att strida mot de blodtörstiga missfoster eller "ätare" som också lever i tunnelbanegångarna.

Hon blir partner med Tålig, som är en jägare i hennes egen ålder. Han bodde ovan jord när han var liten och betraktas fortfarande med misstänksamhet av enklaven. Han är dock en mycket skicklig jägare och när det kommer ett rop på hjälp från grann-enklaven är det Tålig och Spadertvå som väljs ut för att göra den farliga vandringen. De återkommer mot alla odds och vittnat om att missfostren verkar ha blivit smartare och mer välorganiserade. Hela grann-enklaven är utplånad. De äldste i enklaven väljer att inte tro på dem och det finns flera saker som tyder på att de som styr enklaven döljer saker för sina innevånare. Efter en incident, blir de Spadetvå och Tålig förvisade från enklaven för all framtid och tvingas att försöka överleva i de farliga ruinerna ovan jord. Ett straff som anses som en säker dödsdom.

Oj, oj, oj - vilken spännande bok det här var. Visst finns det drag både från Hungerspelen, Wool och säkert flera andra böcker i den här genren, men det här är ändå så bra! Jag tycker mycket om Spadertvå som huvudkaraktär. Hon är verkligen modig och självsäker i sin roll som jägare, men har flera sidor som är mycket mänskliga. Det är intressant att se "ovanvärlden" genom hennes ögon. En av mina favoritavsnitt i boken är när de står i ruinerna av New York Public Library och hon tänker:

"Jag sa åt mig själv att jag oroade mig i onödan och lät mig förundras av storslagenheten runt omkring mig. Vilken värld det måste ha varit, här där böcker bodde i ett hus som var finare än hus som var byggda för människor."

Enklav är den första delen i en trilogi. Del två heter Utpost. Jag ser verkligen fram emot att läsa övriga delar.

Den här boken läste jag som en del av utmaningen #hyllvärmare2016 och den har stått i bokhyllan sedan i maj -15, då jag fick den som obeställt rec.ex. från Modernista.



Enklav
Författare: Ann Aguirre
Förlag: Modernista (2015)
ISBN: 9789176450642
Finns t.ex. hos Bokus eller Adlibris

5 kommentarer:

  1. Den låter onekligen spännande! Jag kikade på den senast då jag var i den lokala bokhandeln, men det fick bli några andra böcker.

    Av det berättar så är den första bok jag tänker på Metro 2033 med fortsättningar och spin-off:er. De utspelas som namnet antyder år 2033 och även dem i tunnelbanesystem - fast i Ryssland och med generationer som aldrig sett ytan (man kan inte ens gå upp utan fara för sitt liv).

    Nu blir jag ännu mer nyfiken på Enklav. Tack för tipset!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Här har de också redan bott under jord i några generationer.
      Så bytte vi boktips :)

      Radera
  2. Den här har jag tänkt läsa länge men det blir liksom aldrig av!

    SvaraRadera
  3. Ja tänk va bra böcker man har i bokhyllan

    SvaraRadera