måndag 20 februari 2017

Gryningsstjärna

Rec.ex. från Opal - tack!
Gryningsstjärna av Charlotte Cederlund är den andra delen i Idijärvi-trilogin.
Vi får fortsätta att följa Áili och de äventyr hon hamnat i efter flytten från Skåne till den lilla byn Idijärvi.

Det är nästan omöjligt att skriva något om den här boken utan att avslöja viktiga saker som händer (eller viktiga saker i bok ett), men jag ska försöka. Men om du inte vill ha några spoilers alls så är det bäst att sluta läsa det här blogginlägget nu.

Áili hade svårt att acceptera flytten som hin tvingades till efter sin fars död. Hon kände sig inte välkommen av sin farfar och eftersom hon inte fått veta något om sitt samiska arv av sin far, hade hon svårt att förstå de samiska traditionerna i byn och hon förstod heller inte någon samiska. När hon dessutom får reda på att hennes samiska har gett henne magiska krafter vet hon inte vad hon ska tro. Tack vare sin gammelfarmor och sin nya vän Olivia började hon sakta förstå och kan lära sig använda sina krafter, men då kastas hon in i en maktkamp som hotar att förstöra byn. Hennes krafter sätts på svåra prov, men hon vinner den första striden. Dock inte utan livsomvälvande förluster.

I bok två är Áili med ensam än någonsin, men när hon förstår att det finns en risk att hon måste lämna Idijärvi inser hon hur mycket byn och människorna där har börjat betyda för henne. Ska hon behöva lämna den nu precis när hon börjar känna sig som hemma? Dessutom är de onda krafterna långt ifrån borta, de bidar bara sin tid och förbereder sig för att slå tillbaka ännu kraftigare. Byrådet behöver Áilis hjälp och uppmanar henne att ta kontakt med andevärlden för att få hjälp. Men kan Áili hantera sin kraft tillräckligt för att klara uppdraget och är byrådet ärliga med sina avsikter?

Precis som i den förra boken så är det här en riktigt spännande berättelse. Jag gillar den fantasyvärld som författaren målar upp och hur hon för in de samiska traditionerna och folktron och visar dem genom en tonårsflickas ögon. Miljön gör också sitt till och känns säker exotiskt för många läsare med inslag av renskötsel, hundspann och skoteråkning. Det känns också bra att det skrivs böcker som inte utspelas i storstad och att ungdomar i de norra delarna i landet kan känna igen sig – även om jag såklart fattar att alla där inte har renar eller åker skoter (ett annat exempel till är Tio över ett av Ann-Helén Laestadius).

När jag läste första delen Middagsmörker hade jag en liten invändning om att jag inte tyckte att jag kom så nära karaktärerna och att jag önskade att jag kunde komma dem närmare och känna mer med dem. I bok två tycker jag verkligen att författaren har lyckats att fördjupa bilden både av Áili och av andra karaktärer. Áili tvingas bli vuxen snabbare än hon borde, men det blir en intressant karaktärsutveckling och denna gång har jag inga problem med att känna med henne.

Välskrivet, spännande och med en härligt mystisk stämning – det här är bra läsning!

Gryningsstjärna
Författare: Charlotte Cederlund
Förlag: Opal
ISBN: 9789172998858
Finns t.ex. hos Bokus eller Adlibris

2 kommentarer:

  1. Har du redan läst den?! Skummade bara senare delen av ditt inlägg, vill ju inte veta för mycket innan jag själv läser den :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Försökte att inte avslöja för mycket ;)

      Radera