tisdag 21 februari 2017

Med lysande utsikter

Rec.ex. från författaren - tack!
Den här boken hade jag tänkt skriva om för ett par veckor sedan när vi hade tema Arbete, liv, arbetsliv på Kulturkollo, men jag vet inte om det var livet eller arbetslivet som kom emellan för kvar låg bara ett halvskrivet bloggutkast som jag hittade nu. Men bättre sent än aldrig ...

Med lysande utsikter av Annika Arslan Waltersson utspelas till stora delar på arbetsförmedlingen i Borås. Där får vi träffa Gunilla som arbetat där i många år, blivit utbränd av de ökade kraven men som nu är tillbaka efter sin sjukskrivning. Då blir hon handledare för Margit. Hon är ung och ny på jobbet och visar tydligt att hon tycker att arbetsförmedlingens rutiner är föråldrade och rent utav märkliga. Till Gunilla kommer också Jens för att söka arbete. Han är en avdankad entreprenör (som borde tänka mer på sin personliga hygien) som börjar bli lätt desperat.

Kring dessa tre personer kretsar handlingen i boken och hur de var och en på sitt sätt försöker förändra och förbättra situationen för stadens arbetssökande. Något som så småningom börjar märkas på flera platser i staden, till t.ex. kommunens stora förvåning.

Det är en bok som handlar mycket om kontorsbyråkrati och det kan ju låta trist, men här är det faktiskt ganska roligt, på ett dråpligt sätt. Jag tror många kan känna igen sig, utan att man för den skull måste ha jobbar på just arbetsförmedlingen. Flera gånger under läsningen tänkte jag på Jonas Karlssons bok God jul och alla turer på det lokala kommunhuset. Här finns många lika absurda scenarier. En sak jag uppskattar är att personerna i boken har goda avsikter och att det finns en känsla av hoppfullhet i deras handlingar.

Trivsam och underhållande läsning.


Med lysande utsikter
Författare: Annika Arslan Waltersson
Förlag: Annika Arslan Waltersson (2016)
ISBN: 9789163918605
Finns t.ex. hos Bokus eller Adlibris

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar