torsdag 9 februari 2017

Veckans tema på Kulturkollo: Arbete, liv, arbetsliv

Ja, det är väl mycket det handlar om - arbete, liv och arbetsliv - om att få en bra balans de emellan. Det pratar vi om på Kulturkollo den här veckan. För min del har arbetslivet tagit lite för stor plats de senaste dagarna. Även om jag faktiskt tillbringar mindre tid på jobbet än vanligt, har det gjort mig väldigt trött och har dessutom den fula ovanan att göra sig påmint stup i kvarten - och tyvärr ganska ofta mitt i natten när jag vaknar med ett ryck av någon stressande tanke.
Men nu är det snart helg, och om inte så länge stundar lite sportlovsledigt.

Kulturkollo läser pratar vi just nu om boken Mamma är bara lite trött av Sara Beischer. Jag läste den i trettonhelgen (men som den här mamman varit lite för trött för att blogga om) och den handlar om en kvinna, mamma, lärare som drabbas av en utmattningsdepression. Här finns mycket att diskutera om liv, arbete och förväntningar på hur saker och ting "ska" eller "borde" vara. Diskussionen är i full gång och det är bara att hoppa in!



I veckans utmaning ber Anna oss att tipsa om "en bok, en pjäs, en dikt, en novell, en opera, en film, ett TV-program eller en låt som ni kommer att tänka på när ni hör ordet arbetsliv."

Jag tänker direkt på Vibeke Olssons böcker om Bricken som genomsyras så mycket av tankar om arbete - att få ett arbete, att behålla sitt arbete, att vara stolt över sitt arbeta, att bli trött, slitas ut, bli skadad av arbetet, de möjligheter arbetet gav och hur mycket som arbetet krävde. De är en fantastisk fin serie som jag ofta rekommenderar.


4 kommentarer:

  1. Ja visst är det mycket arbete över Vibeke Olssons böcker. Arbete var liksom livet, eller hur man ska uttrycka sig. Men böckerna är verkligen läsvärda och bra.

    SvaraRadera
  2. Vibeke Olssons böcker verkar så läsvärda. Måste försöka läsa dem framöver.

    SvaraRadera