tisdag 4 september 2018

Veckan tema på Kulturkollo: Val, kval och skval

Det är valvecka även på Kulturkollo och som vanlig skriver vi om högt och lågt, så det handlar inte nödvändigtvis om politiska val. Fannys veckoutmaning handlar till exempel om helt andra val.


Här är mina svar:

Läsa snabbt eller läsa långsamt
Jag gillar att vara snabbläsare för det betyder att jag hinner läsa många bra böcker. Nackdelen är jag jag ha lite svårt att komma ihåg dem efteråt.

Läsa eller lyssna
Jag kommer endast i sällsynta fall överens med ljudböcker.

TV-serier eller film
På sistone har det blivit allt mer serietittande, framförallt tack vare Netflix. 

Independentfilm eller filmbolagsfilm
När jag ser på film är det framförallt från den vanliga SF-tablå.

Singelläsning eller slalomläsning
Oftast en i taget, men ibland en pappersbok och en e-boks om jag kan smygläsa på telefonen när jag nattar barn.

Låna böcker eller köpa böcker
Eftersom jag både har Storytel och får ganska många böcker som rec.ex. så köper jag faktiskt inte så väldigt många böcker. Däremot lånar jag fortfarande en del, framförallt till barnen.

Science fiction eller fantasy
Sci fi är absolut inte min grej, men jag läser en del fantasy.

Fantasy eller fiktion
I valet mellan dem så väljer jag fiktion.

Fiktion eller biografi
Fiktion här också.

Läsa efter att-läsa-lista eller spontanläsa
Här kan jag inte välja utan måste säga båda. Jag planerar alltid lite, men vill ha utrymme för att välja efter humör.

Läsa gammalt eller läsa nytt
Det blir nog med nyutgivet.

Läsa i förstaperson eller läsa i tredje person
Det spelar ingen roll.

Pocket eller inbunden
Läser ungefär 50/50 tror jag. Pocket är ju svårslaget i handväskan.

Inbunden eller läsplatta
Jag har en läsplatta och läser en hel del på den (och i telefonen), men en inbunden pappersbok är väldigt trevligt.

Novell eller roman
Roman utan tvekan.

Läsa enstaka böcker eller läsa bokserier
Jag tycker att alltför många böcker skrivs som serier. Jag gillar en välkomponerad avslutad roman.

Läsa svenska författare eller utländska författare
Jag misstänker att jag läser med svenska författare.

Läsa debuterande författare eller etablerade författare.
Gamla favoriter är härligt att återvända till.

9 kommentarer:

  1. Det här var mycket mer underhållande än den där partiledardebatten som jag kanske borde titta på.

    SvaraRadera
  2. Den här kommentaren har tagits bort av bloggadministratören.

    SvaraRadera
  3. Svar
    1. Det kan fungera, men ibland är det onödigt att dra ut på det hela.

      Radera
  4. Jag har inte ork att följa långa serier

    SvaraRadera
  5. bibliotek är toppen, laddar ner lite i mini iPad, helt gratis :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Verkligen! Jag lånar också en hel del e-böcker från bibblan.

      Radera