söndag 19 december 2021

Lucka 19 i feelgood-julkalendern: Halleholm - Lovisas val och Julstök i Halleholm


Halleholm - Lovisas val av Ruth Kvarnström-Jones är en riktigt mysig släktberättelse. Lovisa har precis brutit upp från ett förhållande och återvänder från London till den lilla orten Halleholm när hon får reda på att hon ärvt sina farföräldrars bageri och kafé på torget och huset det ligger i. Lovisa, som förvisso är utbildad bagage och konditor, är inte säker på vad hon vill göra med sitt arv, men ett villkor i testamentet gör det omöjligt för henne att sälja det till någon annan än rivalerna i släktgrenen Halleholm. Sedan långt tillbaka ligger de två släktgrenarna i fejd med varandra och att sälja till någon på den sidan är otänkbart för Lovisa. Alltså får hon försöka få igång verksamheten igen, men det finns de som vill sätta käppar i hjulet för henne.

Jag tyckte mycket om den här berättelsen, inte minst de delar som utspelades i dåtid där läsaren fick veta bakgrunden till släktfejden. Den typen av släktsaga då berättelsen pendlar mellan dåtid och nutid, och man får en pusselbit i taget, brukar jag uppskatta när det som här är väl utfört. Kapitlen om Lovisa i nutid och hennes arbete med att renovera bageriet och locka kunder är också trivsam. Det enda jag möjligen har att invända är att det aldrig blir någon riktig kemi mellan Lovisa och hennes kärleksintresse.

Jag såg fram emot att läsa del två, Julstök i Halleholm, men till min förvåning gillade jag den inte alls.
Här finns bara fragment av "dåtids"-berättelsen och resten blir en alltför långdragen och stökig historia som vill få med alltför många olika teman och problemställningar och gör att julmyset helt kommer av sig. Kanske är det småaktigt att nämna, men det förekommer också ett par konstigheter, eller fel faktiskt, som t.ex. att Lovisas blir rekommenderad att behandla en brännskada med iskallt vatten av en karaktär i boken som är läkare. Och en läkare borde verkligen veta att man endast ska ta ljummet vatten.
 
Men det hade jag nog inte reagerat på om jag hade känt att resten av läsningen hade varit så där mysig och bra som in den första boken.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar