torsdag 8 februari 2018

Sagoyoga

Rec.ex. från Bonnier Carlsen - tack!
Häromveckan landade boken Sagoyoga - övningar för barn i yoga, andning, avslappning och meditation av Filippa Odevall i min brevlåda.

Min egen erfarenhet av yoga är ganska begränsad och har stannat vid ett par fnissiga "prova på-lektioner för många år sedan. Barnen däremot berättade att de har testat sagoyoga i skolan. Där ser man!

Det här är ju inte en bok som fungerar som en klassisk godnattsaga, men vi har testat nu ett par kvällar att läsa den för att komma ner i varv. Det är framförallt avslappningsövningarna vi fastnat för och vi läser "Tågresan genom kroppen" och "Lugnet i universum". Ännu har vi inte testat de "riktiga" yogaövningarna, men jag tror absolut att de är något vi kommer att prova på!

I början av boken finns ett litet faktaavsnitt som berättar hur yoga kom till och på vilket sätt yoga kan vara bra för kropp och sinne.
Ordet "yoga" kommer från sanskrit och betyder"balans mellan kropp och själ."
Här finns också ett avsnitt om andning och ytterligare tre yogasagor utöver de två sagor jag nämnde här ovan, samt tips på hur man kan göra sin egen yogasaga. Det var roligt att få hem den här boken för jag hade nog inte upptäckt den annars.


Sagoyoga: övningar för barn i yoga, andning, avslappning och meditation
Författare: Filippa Odevall
Illustratör: Karin Lundström
Förlag: Bonnier Carlsen (2017)
ISBN: 9789163899225
Finns t.ex. hos Bokus eller Adlibris

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar