torsdag 8 juli 2021

Cykler


Semesterbok två hade jag börjat på redan innan, men den tog lite tid för mig att läsa, men kanske mest för att jag stack emellan med flera andra böcker under tiden.

Den här vackra boken, Cykler av Maja Tinnervall, är författarens debutroman. Huvudpersonen Tuss berättar sin historia utifrån sin menstruationscykel och hur den påverkar hennes kropp, humör och beslut. Det är ett intressant berättargrepp som jag inte stött på tidigare och spännande att läsa då jag inte själv är så ”nära” min cykel som Tuss är. Jag gillar det, men kanske blir det hela lite utdraget och repetitivt i andra halvan av boken.

Boken handlar också om att få lov att definiera sig själv innan andra gör det, och om ensamhet - självvald och påtvingad. En författare att hålla ögonen på tror jag.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar